مهرداد رجبی - جی اس ام: برای کسانی که خود را طرفدار پروپاقرص محصولات اپل میداند و حتی برای کسانی که خود را دشمن سرسخت اپل میداند عبارت “think different” بدون شک یادآور نام این شرکت و محصولات آن است.
درست است شاید بتوان این عبارت را مشهورترین شعار شرکت اپل دانست اما بد نیست بدانید این جمله فقط در بازه زمانی کوتاهی شعار رسمی اپل بود.
دقیقا در بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ بود که شعار تبلیغاتی اپل برای معرفی محصولات و در کنفرانسها جمله “think different” بود. پس از آن در ژوئن سال ۲۰۰۲ اپل کمپین تبلیغاتی جدیدی را با نام “Switch” آغاز کرد اما با موفقیتی که اپل انتظار داشت مواجه نشد و در سال ۲۰۰۳ خاتمه پیدا کرد. هدف این کمپین اشاره به افرادی بود که از ویندوز به مک مهاجرت کرده بودند. برنامههای تلویزیونی و تبلیغات چاپی زیادی در این مدت با هدف شناساندن بیشتر کامپیوترهای مک و تجربیات کاربرانی که از ویندوز به مک مهاجرت کرده بودند منتشر شدند.

پس از شکست “Switch” اپل کمپین تبلیغات جدیدی را در سال ۲۰۰۶ اینبار با شعار “Get a Mac” و باز هم با تمرکز روی معرفی و فروش کامپیوترهای مک شروع کرد. در طول مدت این کمپین که تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت برنامههای تلویزیونی متعددی با موضوع مقایسه سیستم عاملهای مک و ویندوز و اغلب با مضمون طنز در کشورهای آمریکا، کانادا، استرلیا، نیوزلند، بریتانیا و ژاپن روی آنتن رفت.
موفقیت کمپین “Get a Mac” به گونهای بود که جایزه Effie را در سال ۲۰۰۷ از موسسه غیرانتفاعی Effie Worldwide از آن خود کرد. همچنین موسیقی متن برنامههای تبلیغاتی این کمپین که “Having Trouble Sneezing” نام داشت و توسط Mark Mothersbaugh ساخته شده بود با نام “Get a Mac Melody” شهرت پیدا کرد.

پس از سال ۲۰۰۹ اپل موقعیت خود را در بازار به لطف آیفون بسیار متفاوتتر از گذشته دید و بطور رسمی کمپین تبلیغاتی دیگری را آغاز نکرد. اما در تمام این سالها از ابتدای عرضه محصولات اپل هر کدام از محصولات به هنگام معرفی شعار مخصوص به خود را داشتند.
به عنوان مثال برخی از این شعارها و محصول مرتبط با آن، اینها بودند:
شعار "1,000 songs in your pocket” مربوط به ارائه اولین نسخه آیپاد در سال ۲۰۰۱
شعار "Mini. The next big thing” مربوط به ارائه آیپاد مینی در سال ۲۰۰۴
شعار "Life is random” مربوط به ارائه آیپاد شافل در سال ۲۰۰۵
شعار "The internet in your pocket” مربوط به ارائه آیفون در سال ۲۰۰۷
شعار "The first phone to beat the iPhone” مربوط به ارائه آیفون 3G در سال ۲۰۰۸
شعار "A magical and revolutionary device at an unbelievable price” مربوط به ارائه آیپد در سال ۲۰۱۰
و دهها شعار دیگر که هر کدام اشاره به یکی از محصولات معرفی شده توسط اپل را دارد و لیست کامل آنها در این مقاله از ویکی پدیا آمده است.
از همه اینها که بگذریم هنوز میتوانیم نتیجه گیری کنیم که پیوند اپل با جمله “think different” همچنان پابرجاست. اما واقعیت این است که امسال ۱۲امین سالیست که اپل دیگر از این جمله استفاده نکرده است. نه تنها در تبلیغات و کنفرانسها بلکه در تمام فروشگاههای رسمی که بالغ بر ۴۲۸ عدد و در ۱۶ کشور دایر هستند شما هیچ اثری از عبارت “think different” پیدا نخواهید کرد.
اما در کشور ما هنوز هم با قدم زدن در پاساژهای کامپیوتری فروشگاههایی را خواهید یافت که صرفا به فروش محصولات اپل مشغول هستند و عبارت “think different” را در جای جای فروشگاه خود نصب کردهاند. گذشته از آنها حتی هستند شرکتهایی که معلوم نیست چگونه (!) خود را نماینده رسمی اپل میدانند و هنوز یک جستجوی ساده در مورد تاریخچه این شرکت و شعارهای آن نداشتهاند و از اصول اولیه راه اندازی یک اپل استور اطلاعاتی ندارند.
