اگر گشتی در سطح شهر بزنید خواهید دید که کمپانیهای تکنولوژیک مانور زیادی بر روی محصولات منحنی شکل خود دادهاند. یکی از بیشترین تبلیغات مربوط به تلویزیونهای منحنی شکل است. در نگاه اول شاید این یک اختراع ساده باشد. اما اگر نگاهی به خودتان بیاندازید خواهید فهمید که ما در زندگی به اشکال منحنی شکل (مانند کاناپهها، ساختمانهای منحنی و خطوط منحنی بر روی خودروهای سواری) علاقه زیادی داریم و این سوال پیش میآید که علت این موضوع چیست؟
اگر از علاقهای که ما به اشکال منحنی شکل داریم بگذریم خواهیم دید که تلویزیونهای منحنی شکل در کنار زیباییای که دارند فوایدی هم برای کاربران دارند. این تلویزیونها بازتاب را کاهش خواهند داد، تجربه مشاهده تصویر را برای چشمها راحتتر خواهند کرد و در یک زمان این توهم را ایجاد خواهند کرد که تلویزیون بیننده را احاطه کرده است.
اما در کنار این مزایایی که ذکر کردیم مشاهده یک محصول منحنی شکل باعث خواهد شد که مغز ما تسکین پیدا کند، در حالی که مشاهده خط های صاف و لبههای تیز باعث خواهند شد که احساس استحکام و قدرت داشته باشیم.
مطالعات نشان داده که ذهن ما زمانی که با اشکال تند و تیز مواجه شود به طور ناخودآگاه این اشیاء را به عنوان یک موضوع آزار دهنده حساب خواهد کرد، حتی استفاده از لیوانهای با خطهای تند و تیز و لبههای صاف باعث خواهند شد که تنش بر سر میز شام زیاد شود.
خطهای منحنی شکل میتوانند مانند یک آهنگ و یا یک شعر رضایت بخش در ذهن ما نفش ایفا کنند. رشته جدیدی به نام neuroaesthetics میتواند که یک رابطه بین هنر و عصب است ایجاد شده که خود میتواند تاکید کننده این موضوع باشد.
اخیرا تحقیقات میگویند که لوازم منزل منحنی شکل مانند مبلمان و تلویزیونهای منحنی در قسمت احساسات خوب ضمیر ناخودآگاه ما اثر مثبت خواهند گذاشت. این موضوع و این زیباشناسی مغز انسانها را طراحان چندین سال است که به صورت ناخودآگاه شناختهاند و به همین خاطر محصولات منحنی شکل را در اطراف خودمان زیاد میبنیم.
اخیرا کمپنایهای دیجیتال ساز نیز به این موضوع پی بردهاند و به همین خاطر شاهد حضور محصولاتی مانند تلویزیونها خمیده در بازار هستیم، اما هنوز قیمت این گونه محصولات بسیار گران است و باید منتظر باشیم تا کمپانیها با پیشرفت تکنولوژی به کاهش قیمت این محصولات مبادرت بورزند.
منبع: forbes